Syysterveiset Berliinistä

Hei taas pitkästä aikaa! On ollut vähän taukoa bloggaamisesta, syksy on ollut kiireinen. Nyt ajattelin kuitenkin kirjoittaa Berliinistä, jossa kävin noin pari viikkoa sitten perheeni kanssa. Aikaa meillä oli kolme päivää (ja kolme yötä) eli aika hyvin kaupunkilomaa ajatellen. Olin ollut Berliinissä pari kertaa aiemminkin, mutta edellisestä käynnistä oli vuosia aikaa. Mieleen oli jäänyt kaupungin iso koko ja KaDeWe tavaratalo.

Lensimme Air Berlinin koneella Tegelin kentälle. Sehän on suorastaan retrokenttä, niin aikaansa jäljessä Euroopan metropolien lentokentistä kuin vain voi olla. Berliiniinhän ollaan rakennettu uutta Brandenburgin kenttää jo vuosien ajan, mutta valmista ei tunnu syntyvän. No, koska Tegelin kenttä on pieni, on se suhteellisen toimiva, aikaa ei mene liikkeissä tai ravintoloissa hengailuun. Ostimme kentältä Berlin Welcome cardit kolmeksi vuorokaudeksi. Lipulla sai liikkua rajoituksetta busseilla, ratikoilla ja metrolla. Hotellin olimme varanneet kaupungin länsiosasta, Charlottenburgin kaupunginosasta. Se oli pieni keskitasoinen hotelli jugendtalossa, rauhallisella kadulla, mutta heti kulman takana oli kuuluisa Kurfurstendamm-katu eli Ku'damm ja sen luksuskaupat.

Julkisen liikenteen lipuista huolimatta meille tuli jo heti ensimmäisenä päivänä runsaasti kävelykilometrejä. Kävelimme mm. suureen Tiergarten-puistoon Siegessäule-voitonpylväälle ja Bellevue-linnalle ja sieltä eteenpäin valtiopäivätalolle ja kaupungin itäpuolelle Brandenburgin portille, Pariser Platzille, Unter den Linden -kadulle ja Potsdamer Platzille. Tiesimme jo etukäteen, että Berliinissä olisi menossa "Berlin leuchtet" -viikko. Moniin kuuluisiin maamerkkeihin heijastettiin illalla hienoja liikkuvia, värillisiä esityksiä. Mm. Brandenburgin portilla kerrottiin Berliinin muurin historia kuvin ja sanoin. Vaikuttavaa!

Seuraavana aamuna, sunnuntaina, teimme aamulenkin omassa kaupunginosassamme, Charlottenburgissa. Kävimme katsomassa ulkoapäin Charlottenburgin barokkilinnan ja tietysti joimme kahvit linnan pihan kahvilassa mm. kuningatar Luisen nimikkokakun kera (otimme tietysti isot palat kolmea erilaista kakkua!). Tuona päivänä oli Charlottenburgissa 10 km juoksukilpailu, maali oli linnan edustalla.

Lepotauon jälkeen ajoimme kaupungin itäpuolelle tutkimaan Itä-Berliiniä paremmin. Kävimme kuuluisalla Checkpoint Charlie -rajavyöhykkeellä ja sitten jatkoimme hienolle katetulle Oberbaumbrucke-sillalle ja eteenpäin East Side Galleryn alueelle, missä on säilytetty pätkä Berliinin muuria graffiteineen. Osa graffiteista oli ihan uusia töhryjä, mutta vanhoja jo monista lehdistä ja TV:stä tuttuja piirroksiakin on säilynyt. Iltaa vietimme Alexander Platzilla, missä oli meneillään Octoberfestit, paljon myyntikojuja ja olut- ja Gluhwein-baareja. Jatkoimme TV-tornille, jonka kylkeen myös heijastettiin hieno värikäs valoesitys. Kävelimme Mitten kaupunginosaan, jossa sijaitsee ehkäpä kaupungin massiivisimmat rakennukset - mm. ooppera, museoita ja Berliner Dom -katedraali. Kirkon julkisivuun heijastettu pandan kuva oli ehkä kaikista valoesityksistä suosikkini!

Maanantai valkeni hieman kosteiden päivien jälkeen todella kauniina ja aurinkoisena, sopivasti isäni syntymäpäivänä. Lähdimme Potsdamer Platzille katselemaan vähän kauppoja. Samalla retkellä kävimme katsomassa Holokaustin muistomerkin, ison torin täynnä kivilohkareita. Iltapäivällä lähdimme uudestaan liikenteeseen, kävimme syömässä yhdessä Berliinin vanhimmista ravintoloista (Zur Gerichtslaube) kivalla Nikolaiviertel-korttelin alueella. Illalla teimme kahden tunnin risteilyn Spreejoella. Näimme monet tutut rakennukset nyt hieman erilaisina joelta päin, valaistuina. Ajoimme myös Oberbaumbrucken ali.

Viimeisenä päivänä matkustimme laukkuinemme valtavalle rautatieasemalle. Se todella oli nykyaikainen, ainakin lentokenttään verrattuna. Sieltähän pääsisi jatkamaan matkaa vaikka minne! Me jatkoimme Berliinin sisällä, Hackescher Marktille syömään. Se on alue, mistä kuulemma löytyy illanviettopaikkoja jokaiseen makuun. Se jäi meiltä ilta-aikaan näkemättä - olisiko siinä ohjelmaa seuraavalle kerralle. Meillä oli enää jäljellä bussimatka kentälle ja lento kotiin Air Berlinin siivin.

Kiitos matkaseuralaisille!

Ps. Tässä linkki Hesarin parin vuoden takaiseen juttuun Saksan yhdistymisestä. Katso kuvat! http://www.hs.fi/m/ulkomaat/a1415332031541