Sri Lanka - Wonder of Asia, osa 2

Itärannikolta Passikudahista teimme automatkan saaren keskiosaan, Kandyyn, Sri Lankan tunnetuimpaan kulttuurikaupunkiin ja Unescon suojelukohteeseen. 200 km matka kesti viisi ja puoli tuntia! Liikennettä oli tavallista enemmän, koska oli alkamassa Sinhala & Tamil uudenvuoden juhlinta (13.-14.4.). Aikaisemmin viikolla oli jo ollut yksi kansallinen vapaapäivä - täydenkuun päivä, Poya.

Homestayssa Kandyn rinteillä
Kandyssa majoituimme ensin yhdeksi yöksi vuoren rinteelle kotimajoitukseen. Olin varannut Samindra Villan Booking.comista - mahtava löytö! Villa on suuri uudehko asuintalo, jonka emäntä on muutama kuukausi sitten aloittanut homestayn pyörittämisen. Villassa on kolme vierashuonetta, todella siistit tilat sekä upea näkymä vuorille ja myös Mahaweli-joelle. Emännän laittama illallinen ja aamiainen olivat herkullisia, ja tietysti itse emännän seura valloittavaa! Näköalaterassikin tuli testattua aamujoogan merkeissä. Nautimme myös hieman viileämmästä säästä kuumien rantapäivien jälkeen.

Villa Rosan tunnelmaa
Samindra Villassa olisimme varmasti viihtyneet toisenkin yön, mutta varattuna oli jo toinen majapaikka Kandyssa kahdeksi yöksi. Kymmenen huoneen Villa Rosa sijaitsi samalla alueella, mutta vielä hieman korkeammalla rinteessä. Täältä oli vielä upeampi näköala alas Mahaweli-joen laaksoon. Teehetki villan terassilla kruunasi näkymän. Rice & curry -illallinen oli matkan paras. Paikka on saksalaisessa omistuksessa, vieraat tulevat pääasiassa Euroopasta. Tunnelma villassa on seesteinen ja henkilökunta on lämminhenkistä. Täällä voi halutessaan opetella srilankalaisen ruoan valmistusta, osallistua retkille, joogata ohjatusti tai nauttia ayurveda-hoidoista.

Sinhala & Tamil uusivuosi
Uudenvuodenaattona iltapäivällä ajoimme Kandyn keskustaan ostoksille, kävimme mm. isossa Central Marketissa. Kaikkialla myytiin raketteja. Niitä ammuttiin tiettyinä kellonaikoina buddhalaisten perinteiden mukaisesti, illasta aamuun. Uudenvuodenpäivänä lähdimme taas kaupunkiin, mutta tällä kertaa siellä oli temppeliä lukuun ottamatta hiljaista, kaupat olivat kiinni. Teimme kierroksen Pyhän hampaan temppelissä, jossa nimensä mukaisesti säilytetään Buddhan hammasta. Lyhyen kierroksen jälkeen palasimme villalle ja me hullut suomalaiset teimme tunnin lenkin mäkiä ylös ja alas keskipäivän läkähdyttävässä kuumuudessa. Illallista söimme hieman Kandyn ulkopuolella.

Seuraavana päivänä jätimme hyvästit mieltä rauhoittavalle näkymälle ja jatkoimme matkaa kohti viimeistä matkan etappiamme, Wadduwaa länsirannikolla. Siitä osassa 3!