Kävelyä, pyöräilyä ja gastronomiaa Kataloniassa

Sunnuntai/maanantai: Matkaan vai ei?

Olin sunnuntaina alkuillasta lähdössä Finnairin koneella Barcelonaan, edessä olisi muutaman päivän kierros Kataloniassa, Costa Bravan rannikolla. Kaikki ei kuitenkaan mennyt niin kuin Strömsössä: lähtöportilla selvisi, että kone oli vaihdettu pienempään, ilmeisesti miehistövajeen vuoksi - ja minä olin niitten epäonnisten joukossa, joille ei ollut paikkaa koneessa... Millähän perusteella koneesta karsitut valittiin? Sitä on ehkä turha miettiä. Matkustaessahan tapahtuu usein kaikkea yllättävää, mistä ei mieltänsä kannata pahoittaa, ainakaan niin kauan kuin perustarpeet tulee täytettyä. Finnairin tiskillä sain hyvää palvelua - pian minulla oli kädessäni uusi lentolippu sekä hotelli- ja illallisvoucher lentokentän lähellä olevaan hotelliin. En missään tapauksessa olisi halunnut mennä häntä koipien välissä takaisin kotiin - halusin pitää matkafiiliksen ja positiivisen vireen yllä. Varhain maanantaiaamuna pääsin sitten lentämään Barcelonaan Lufthansalla Munchenin kautta.

Meitä samalle aktiivireissulle osallistuvia "epäonnisia lentäjiä" oli kaksi. Barcelonasta meidät kuljetettiin autolla ryhmämatkamme ohjelman seuraavaan majoituspaikkaan, Palsiin, noin 150 km Barcelonasta pohjoiseen. Kirjauduimme sisään hotelli Mas Salviin **** keskellä hiljaista maaseutua. Päivän ohjelmassa olisi ollut pyöräilyä, joten päätimme lainata hotellista pyörät ja lähteä tutustumaan omatoimisesti Palsin keskiajalta peräisin olevaan vanhaankaupunkiin. Poljimme maalaismaiseman läpi rinteeseen rakennetuille idyllisille kujille, joitten varsilla oli pikkuliikkeitä ja ravintoloita. Lounaaksi söimme täytetyt crepit auringonpaisteessa. Illalla tapasimme vihdoin muun ryhmän kanssa ja söimme yhdessä illallisen hotellissa. Koska aamulla oli pitänyt nousta ennen kukonlaulua, ei ollut enää energiaa lähteä testaamaan hotellin kivaa sauna- ja allasosastoa.

Tiistai: Patikointia, viiniä ja Dali-museo

Ohjelmassamme oli tänään patikkaretki Cap de Creusin luonnonpuistossa. Kävelimme numerolla 1 merkittyä historiallista reittiä Sant Pere de Rodesista Paun kylään. Reitti oli todella kaunis - polun varret olivat täynnä kukkia ja muutamilta näköalapaikoilta saattoi nähdä kauniin sinisenä välkehtivän Välimeren. Matkaa kertyi vain noin 5 km, mutta siitä osa tultiin alas aika kivistä ja kapeaa polkua. Aurinko paistoi iltapäivään mennessä täydeltä terältä, asteita oli noin +25 C. Patikan päätteeksi vierailimme viinitalossa ja maistelimme alueen viinejä.

Mukavissa tunnelmissa saavuimme Figueresiin, jossa teimme kierroksen Dalin teatterimuseossa. Museo oli todella mielenkiintoinen - saimme ihastella ja ihmetellä niin Dalin maalauksia kuin tilateoksia, veistoksia ja Dalin suunnittelemia korujakin. Majoituimme hyvällä paikalla keskustassa sijaitsevaan Pirineos-hotelliin ***. Ennen illallista maistui cava-lasillinen paikallisella Ramblalla - 1,90 €/lasi!

Keskiviikko: Pyöräilyä ja herkuttelua

Aamulla lähdimme pyöräilyretkelle maaseudun keskelle. Aloituspaikkamme oli Olot - ja sieltä matka jatkui vaihtelevassa maalaismaisemassa hyviä asfaltti- ja hiekkateitä pitkin Les Planes d'Hostolesin kylään. Matkan varrelle osui useita muitakin pikkukyliä. Reitillä oli vain pari isompaa ylämäkeä, suuren osan matkasta sai polkea hyvää vauhtia. Ympärillä näkyi La Garrotxan vulkaanista vuoristoa, huippuja 1 500 m korkeudessa. Matkaa pyöräretkelle kertyi noin 25 km. Retken päätteeksi nautimme välipalaa hienon art nouveau -tyylisen Can Garay -hotellin puutarhassa.

Seuraava päivän kohde oli Santa Paun upea kivikaupunki. Täällä nautimme reissun parhaat ruoat ja viinit. Cal Sastre -ravintolan sympaattiset omistajat pyörittävät myös samannimistä pientä ylellistä hotellia.

Illaksi saavuimme Gironan kaupunkiin. Teimme kävelykierroksen vanhassakaupungissa, joka on juuri nyt ajankohtainen, koska siellä kuvataan Game of Thrones -sarjaa. Hotellimme Peninsular *** sijaitsi aivan vanhankaupungin kulmilla. Matkalla sinne piti napata mukaan jäätelöannos kuuluisasta Rocambolesc jäätelöpaikasta. Kirsikkajäätelö oli herkullista!

Torstai: Kotimatka

Herätys klo 4.30... ei siitä sen enempää. Ajo Barcelonan kentälle ja Finnairin suora lento Helsinkiin. Tällä kertaa minullakin oli paikka! Sen verran väsynyt olin Helsinkiin laskeuduttua, että tuliaiset jäivät lentokoneeseen. Toivotaan, että pussukka huomenna löytyy, ja kollegat sekä kissanhoitaja pääsevät herkuttelemaan mantelipikkuleivillä.

Gracias Catalan Tourist Board & co!