Friskis-matkalla Euroopan sydämessä

Terveisiä Brysselistä, missä olin juuri Friskis&Svettis Helsingin jäsenmatkalla!
Tällä kertaa jäsenmatkan aiheena oli brysseliläisen sisarseuramme syntymäpäivät.

Matkajärjestelyt oli hoidettu hyvissä ajoin ja reissua odotettu innolla. Brysselin maaliskuinen terrori-isku pani vähän miettimään, olisiko sinne matkustaminen turvallista - ja ennen kaikkea, olisiko lentoasema auki ja toiminnassa. No, perille päästiin - meidät ohjattiin lentoasemalta kiertoreittejä (parkkihallin kautta) ulos lentokenttäbusseille. Aseistettuja sotilaita näkyi kaikkialla, mutta tulo Brysseliin sujui joka tapauksessa sutjakkaasti.

Perjantaina oli aikaa hengailla kaupungilla. Käytiin katsomassa pakolliset nähtävyydet - Grand Place, Manneken Pis -patsas ja simpukkaravintolakatu. Olin ollut kerran aiemmin Brysselissä ja nuo olivatkin juuri ne ainoat mieleen jääneet kohteet. Grand Place on kyllä mahtavan kaunis aukio!

Perjantai-iltana osallistuttiin vielä Get together -iltaan, missä tavattiin friskisläisiä muista seuroista.

Lauantaiaamuna alkoi liikuntaohjelma. Ensin oli vuorossa Ruotsista tulleen kouluttajan vauhdikas Basic jympa - ja sen jälkeen meidän oma kuuden jumppaohjaajan "Finnish jympa combo". Jännitti kyllä aika lailla, että mitenhän meidän ainoastaan suomalaisista (suomen- ja englanninkielisistä) biiseistä koottu ohjelmamme otettaisiin vastaan... Kaikkeen sitä ryhtyykin! Biisit ja liikkeethän olivat tietysti hyviä, mutta ainahan sitä suomalaisena epäilee omaa osaamistaan suuressa maailmassa. Ihan turhaan! Lataus ennen jumppaa oli kova ja itse jumppa aivan mah-ta-va. Hyvä me - hyvä Suomi!

Oma energiavarastoni oli niin hyvin käytetty noitten tuntien jälkeen, että en enää jaksanut jäädä kolmannelle tunnille, joka olisi ollut tanssia. Myöhemmin päivällä osallistuttiin joukolla kaupunkipatikalle, jolla suurin piirtein juostiin Brysselin keskusta läpi. Lintsattiin vähän lopusta ja istuttiin porukalla simpukkakadulla ravintolan lämpölamppujen alla. Niin - vaikka Brysselissä oli jo keväisen vihreää, niin kesä ei sentään vielä ollut. Kuvassa seesteinen puistomaisema, jonka ehdin nappaamaan vauhtikävelyllä.

Illalla oli Brysselin seuran syntymäpäiväillallinen juhlapuheineen, muisteluineen ja tansseineen. Paikka oli kaunis ja juhlallinen, vieraita oli meidän suomalaisten lisäksi ainakin Tukholmasta, Pariisista ja Luxemburgista sekä tietenkin seuran omia jäseniä Brysselistä.

Sunnuntaina käytiin pikkuporukalla Euroopan parlamentin vierailukeskuksessa. Siellä tuli entistä vahvempi tunne, että nyt liikuttiin Euroopan ytimessä. Hotellimme Leopold Brussels sijaitsi aivan Euroopan parlamentin lähellä, joten käynti siellä oli oikeastaan must, varsinkin kun sisäänpääsy oli ilmainen. Aikaa ei ollut kovin paljon, mutta kuitenkin sen verran, että ehdittiin tutustumaan EU:n historiaa ja toimintaa esittelevään näyttelyyn joten kuten. Parasta oli 360 asteen elokuvaesitys - pyöreässä "istuntosalissa" istuttiin keskellä ja ympärillä pyöri englanninkielinen filmi. Kuulokkeista sai halutessaan käännöksen suomeksi tai jollain muulla kielellä.

Sunnuntai jatkui F&S Brysselin järjestämällä Mega Session -jumpalla, joka kesti lähes kaksi tuntia, ja jossa käytiin musiikillisesti läpi kaikki Brysselin Friskiksen 25 vuotta - hieno idea!
Hittejä tuli tuutin täydeltä, trendikkäitä liikkeitä ja asuja vuosien varrelta...

Jumpan jälkeen piti vielä saada viimeiset kuoharit ja belgialaiset vohvelit ennen kotimatkaa. Lähdettiin lentokentälle neljä tuntia ennen koneen lähtöaikaa - se olikin ihan viisasta. Lentoasemalle päästettiin sisälle vain lennolle lähtevät, reitti terminaaliin kulki kävellen parkkihallin kautta ja ensimmäinen turvatarkastus oli jo ulkona teltassa. Sen jälkeen homma eteni melko nopeasti.

Kotimatkalla ajatukset olivat jo ensi vuodessa ja oman seuramme tulevissa synttäreissä - toivottavasti saadaan paljon vieraita ulkomailta!

Kiitos kaikille matkalla mukana olleille kivasta seurasta!