Eka kertaa Japanissa, Fukuoka

Konnichiwa! Olemme kummipojan kanssa olleet reissussa nyt 9 päivää - aloitimme matkan Korean Soulista, josta lensimme Japanin puolelle Fukuokaan. Vietimme Fukuokassa kaksi vuorokautta ja sitten jatkoimme jo matkaa junalla Beppuun (!) toiselle puolelle Kyushun saarta. Mutta ennen kuin kirjoitan Bepusta, tässä hieman tarinaa Fukuokasta.

Fukuoka on Japanin viidenneksi suurin kaupunki (n. 1,5 miljoonaa asukasta) Kyushun saarella Koreansalmen rannikolla. Fukuoka on tunnettu mm. liikkuvista ruokakojuistaan (Yatai) ja Hakatan rautatieasemasta. Täällä oli ennen kaksi kaupunkia - Fukuoka ja Hakata - yhdistyessään niistä tuli Fukuoka, vaikka Hakata oli isompi. Lohdutukseksi Hakata-nimi jäi suuren JR rautatieaseman nimeksi.

Lensimme Fukuokaan Soulista T'way:n koneella alle 1,5 tunnissa. Finnair muuten lentää Fukuokaan nykyisin suoraan Helsingistä. Lentoasemalta matkustimme keskustaan metrolla noin vartissa - luksusta Souliin verrattuna, missä lentokenttätransferiin vierähti 1,5 tuntia. Olin varannut majapaikkamme ydinkeskustan ulkopuolelta, suuren Ohori-puiston vierestä. Se olikin hyvä valinta - puisto lampineen oli aivan ihana! Kaupunkilaiset ja matkailijat tulevat sinne kuntoilemaan, rauhoittumaan, nauttimaan maisemista, kahvittelemaan, katselemaan Fukuokan linnan raunioita ja japanilaista puutarhaa. Puiston alueella on myös taidemuseo. Me söimme puistossa eväitä, kävelimme ristiin rastiin ja ajelimme lammella vesipyörillä! Siellä oli myös ihana akupistealusta jaloille - tuntui tosi hyvältä ottaa kengät jalasta ja aktivoida vähän jalkapohjia.

Kaupungissa oli juuri meneillään Hakata-Gion Yamakasa -festivaali. Varsinainen pääohjelma olisi alkanut lähtöaamunamme tarkalleen klo 4.59, mutta se oli kyllä meille vähän liian aikainen ajankohta. Perinteisesti pukeutuneita miehiä näkyi kyllä kaupungilla jo etukäteen, sadoittain. Itse kilpailuun, koristeellisen bambutemppelin kuljetukseen juosten ympäri kaupunkia osallistuu kuulemma tuhansia miehiä, pelkästään yhdessä joukkueessa on satoja osallistujia. Miehet olivat kyllä aika valokuvauksellisia hienoissa "vaippahousuissaan".

Vuokrasimme pyörät (pienet hipsteritsygät!), joten pääsimme katselemaan kaupunkia hieman laajemmin. Se oli myös mukavaa vaihtelua Soulin pitkien kävelyiden jälkeen. Näimme mm. keskustan liike- ja viihdealueet sekä muutaman kauniin temppelin. Minä halusin ehdottomasti nähdä Japanin ensimmäisen Zen-temppelin, Shofukujin. Temppeli ja ympärillä oleva puutarha havupuineen, kivineen ja lampineen olikin tosi zen. Pyöräillessä ei tullut koko aikaa seurattua karttaa (eikä kaikkien katujen nimiä ollut kartassa, varsinkaan englanniksi), joten päivän aikana tuli vähän eksyttyäkin. Jossain vaiheessa sitä vain tajusi, ettei ollut enää hajuakaan suuntavaistosta. Noh - kännykkä käteen ja etsimään vapaata wifi-yhteyttä sijainnin paikallistamista varten. Toimivia wifi-yhteyksiä ei kyllä Japanista niin helposti löydy kuin mihin ollaan Euroopassa totuttu.

Fukuokasta löytyi Muumi-kahvila! Kävimme sanomassa heipat siellä - Greetings from Moomin land! Kaupungista löytyi myös ensimmäiset vihreät KitKat-suklaat - niitä olin odottanut! Nämä olivat vihreän teen makuisia - vielä on etsinnässä wasabi-versiot!

Fukuoka on kiva, suhteellisen pieni kaupunki, ainakin Soulin (yli 10 miljoonaa asukasta) jälkeen. Mutta oli jo mukava kohta suunnata hetkeksi kohti hiljaisempia seutuja - lähdimme junalla kohti Japanin kuumien lähteiden pääkaupunkia, Beppua - josta kerron seuraavassa postauksessa. Sayonara!