Eka kertaa Japanissa, Hiroshima

Matkamme jatkui Bepusta kohti Hiroshimaa. Nyt otimme käyttöön etukäteen hankkimamme Japan Rail -passit. Tosin emme olleet tajunneet vaihtaa kuponkejamme varsinaisiin passeihin Fukuokassa, joten jouduimme ajamaan junalla ensin Beppua isompaan Oitaan, jossa oli JR:n lipputoimisto. JR passi on kätevä - sillä pääsee matkustamaan lähes kaikissa junissa ympäri Japania, viikon passi maksaa 243 euroa ja se pitää siis ostaa etukäteen Japanin ulkopuolelta.

Olin varannut hostellin Hiroshiman ulkopuolelta. Reittiä sinne piti hieman selvitellä, mikä oli hieman haastavaa, kun ei ollut nettiä. Japanilaiset ovat onneksi hyvin auliita auttamaan, vaikkei aina löydykään yhteistä kieltä. Omotenashi Hostellia voin suositella! Tosi kivat tilat, ystävällinen henkilökunta ja rauhallinen sijainti. Yksi Japanin kuuluisimmista paikoista, Miyajiman pyhäkkösaari, sijaitsee parin ratikkapysäkin ja lyhyen lauttamatkan päässä.

Menimme Miyajiman saarelle illalla - päivällä siellä on kuulemma hirveä ruuhka. Illalla lautalla oli vain muutama meidän lisäksi. Heti saarelle tullessa näkyi peuroja, joita asuu siellä paljon. Ne käyskentelevät kesyinä ihmisten keskellä. Kävelimme auringon laskiessa kuuluisalle nousuveden aikaan vedessä "kelluvalle" O Torii -portille ja söimme mukaan ottamamme eväät sen edessä - wau mikä iltapalapaikka! Saarella olisi ollut vaikka mitä muutakin nähtävää, mm. hienoja pagodeja, mutta oli jo pimeää ja vähän jo väsyttikin, joten päätimme lähteä takaisin hostellille. Jos joskus menen saarelle uudestaan, haluaisin nousta Misen-vuorelle katselemaan maisemia.

Seuraavana aamuna lähdimme Hiroshiman keskustaan ja tekemään kävelykierroksen historiallisissa tunnelmissa. Kävelimme ensin Shukkein puutarhaan, joka olikin todella kaunis ja rauhoittava paikka lampineen, pikkusaarineen ja teehuoneineen. Sitten kävelimme Hiroshiman linnalle. Matkakaverini kävi sisällä 5-kerroksisessa linnan tornissa, minä huilasin pihalla varjossa. Olin aamulla herännyt vähän outoon oloon - olin ehkä syönyt liian vähän. Oli myös ehkä koko tähänastisen reissun kuumin päivä - hiki valui ja juomista piti olla koko ajan käsillä. Kolmas kierroksemme kohteista oli Peace Park. Kävelimme puistossa, jossa Obamakin jokin aika sitten kävi laskemassa seppeleen Hiroshiman atomipommiräjähdyksessä menehtyneitten muistoksi. Näimme rauhanmuistomerkin, ikuisen tulen ja Atomic Bomb Domen - eli rakennuksen rauniot, johon pommi 6.8.1945 putosi. Aktiivisen päivän jälkeen olin tosi väsynyt ja aina vain huonovointisempi, mutta oli kyllä mielenkiintoinen päivä!

Hiroshima oli yksi reissun must-kohteista, mutta nyt matka jatkuu parempivointisena nopealla Shinkansen-junalla Osakaan. Suurkaupunkimeininkiä siis tiedossa seuraavaksi!